Temat związany z szybkim uczeniem się przez dzieci w porównaniu z powolnym przez dorosłych jest stary jak świat. W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu, fenomenowi i przekonaniu bliżej w kontekście nauki języka ojczystego przez dziecko i nauki języka obcego przez dorosłego traktując oba przypadki jako proces nauki języka od podstaw. Runda 1 – Ilość...
VariousCzy dzieci uczą się szybciej niż dorośli?
Temat związany z szybkim uczeniem się przez dzieci w porównaniu z powolnym przez dorosłych jest stary jak świat. W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu, fenomenowi i przekonaniu bliżej w kontekście nauki języka ojczystego przez dziecko i nauki języka obcego przez dorosłego traktując oba przypadki jako proces nauki języka od podstaw.
Runda 1 – Ilość godziny nauki w roku szkolnym (10 miesięcy)
Dziecko: 12 h x 7 dni x 4 tygodnie x 10 miesięcy = 3360 h (przyjmując, że dziecko śpi 12 h dziennie)
Dorosły: zajęcia raz w tygodniu 90 min x 4 tygodnie x 10 miesięcy = 60 h. Dwa razy w tygodniu = 120 h. Trzy razy w tygodniu = 180 h
Wnioski: Dorosły nie ma szans z dzieckiem pod tym względem, dlatego dorosły powinien jak najwięcej otoczyć językiem obcym (radio, telewizja, wyjazd za granicę), żeby dorównać dziecku.
Runda 2 – Używanie języka obcego podczas nauki
Dziecko: Nie boi się mówić, ale też pisać (starsze dzieci) przy rodzicu lub nauczycielu, ale też wśród obcych osób.
Dorosły: Najczęściej boi się odezwać, ma strach przed oceną innych, wstydzi się, nie ma wiary we własne siły, brak mu często odwagi, chęci i motywacji tzw. czasu.
Wnioski: Dorosły ma w sobie wiele naturalnych barier, które hamują go przed szybką nauką, których normalnie nie ma dziecko.
Runda 3 – Nauka z nauczycielem
Dziecko: Rodzice, znajomi, krewni, sąsiedzi są najlepszymi nauczycielami, którzy poprawiają dziecko na każdym kroku (tak się nie mówi…), często powtarzając trudne wyrazy lub poprawną wymowę lub szyk zdania.
Dorosły: Często lekcja nie jest w języku obcym tylko o języku obcym (w języku ojczystym), uczeń mało mówi, dużo słucha, czasami jest poprawiany, sama ilość godziny nauki jest tak mała, że trudno o szybkie, spektralne i widoczne efekty nauki.
Wnioski: Dorosły nie masz szans z dzieckiem przy tak małej liczbie godziny nauki z nauczycielem, ale może znacznie zwiększyć efektywność swojej nauki jeżeli lekcja będzie skupiona na aktywności ucznia (przede wszystkim mówieniu).
Autor: Leszek Biegała – Lektor języka niemieckiego w szkole językowej Lingua Pro w Bydgoszczy